سفارش تبلیغ
صبا ویژن

http://ofoghhasanabad.ParsiBlog.com
 
قالب وبلاگ

- قسمت دوم
مشکل: دانه های گرد مانند سفید در روی عکس

یکی دیگر از مشکلات رایج، ‌دانه های گرد سفید رنگ بر روی عکس است. به عبارتی، هنگامی که با فلاش اقدام به عکسبرداری از سوژه ای می کنید، دانه های نسبتا سفید گرد مانندی بر روی قسمتی از تصویر گرفته شده ظاهر می گردند. علت این امر معمولا وجود مقداری ذرات گرد و غبار در محیط اطراف و به ویژه در مسیر بین لنز و سوژه مورد نظرتان است.
البته ممکن است شما متوجه شده باشید زمانی که به نوری که از پروژکتور سینما و یامنابع نوری پرقدرت ساطع می شود دقت می کنیم، ذرات معلق و متحرکی را می بینیم که در شعاع نور آزادانه در حال حرکتند و در برخورد با نور ساطع شده از لامپ پروژکتور، ‌می درخشند.

ضمن اینکه به طور معمول زمانی که شما عکسبرداری می کنید،‌ ذرات معلق گرد و غبار در اطراف دوربین و سوژه شما وجود دارد. بنابراین هنگامی که از فلاش استفاده می کنید،‌نور منتشر شده از فلاش در برخورد با ذرات معلق گرد وغبار، رفلکس پیدا کرده و معمولا این رفلکس نور، به وسیله CCD ویا فیلم ضبط می شود. البته ذرات غبار خیلی نزدیک به دوربین، نامشخص هستند. به این دلیل که فوکوس دوربین بر روی آن ها نیست.
اما به این دلیل که نور بازتابیده از این ذرات،‌ نسبت به موضوعات دورتر قدرت بیشتری دارد، ‌معمولا این رفلکس توسط دوربین ضبط می شود و در نتیجه این نورهای بازتابیده، ‌به صورت دانه های گرد سفید رنگی بر روی عکس نهایی در می آیند که واقعا جنبه خوشایندی ندارند و حتی با روتوش کردن عکس توسط برنامه ای مانند فتوشاپ نیز قابل رفع نیست. این مسئله معمولا در محل های بسته و دارای گرد وغبار از جمله ساختمان ها و زیرزمین ها رخ می دهد. اما ممکن است زمانی که در یک فضای بارانی یا برفی نیز اقدام به عکس برداری کنید،‌ این مشکل رخ دهد، ضمن اینکه دوربین های جمع و جور (کامپکت) که فلاش و لنز توکار و کامپکت دارند، بیشتر مستعد پذیرش چنین مشکلی هستند.

 
راه حل:‌

برای رفع این مشکل، ‌تا جایی که ممکن است روشنایی محیط را به حدی برسانید که نیاز به عکسبرداری با فلاش نباشد.
هنچنین اگر فلاش دوربین از نوع جداشدنی است (نه انواع توکار)، فلاش را کمی دور تر از دوربین قراردهید. در عین حال سعی کنید تا حد امکان در محیط های با گرد و غبار،‌ کمتر عکسبرداری کنید.

مشکل:‌ بازتاب داخلی (Internal Reflex)

زمانی که از سوژه ای عکسبردای می کنید که در گوشه ای از آن منبع نوری وجود دارد و یا قسمتی از تصویر روشن بوده و قسمت دیگر کاملا تاریک باشد، معمولا اثری بر روی تصویر نهایی ظاهر می شود که به آن بازتابش داخلی می گویند. این حالت معمولا به صورت اشکال دایره وار بزرگی که در امتداد منبع نور تا وسط تصویر ادامه دارند، ظاهر می شود. این مشکل ناشی از باز تابش نور از سطح سنسور CCD و عدسی داخلی به کار رفته و لنز دوربین است.
البته دوربین های دیجیتال و نیز دوربین های فیلمی، ‌طوری طراحی شده اند که بازتاب های داخلی سطوح داخلی دوربین را به حداقل رسانده و یا کلا حذف کنند (به عنوان مثال اگر دقت کرده باشید، متوجه می شوید که قسمت های داخلی بدنه و لنز دوربین ها، معمولا به وسیله رنگ سیاه مات پوشیده شده است. اما زمانی که در نقطه ای از تصویر قسمتی وجود داشته باشد که به شدت نورانی باشد، و یا قسمتی از تصویر نورانی و روشن بوده و قسمت دیگر کاملا تاریک باشد، باز تابش نور از قسمت روشن تصویر،‌کاملا قابل ملاحطه است.
 منبع نوری خارج از تصویر نیز می تواند چنین تاثیری برجا بگذارد. دراین زمینه، دوربین های دیجیتال به دلیل استفاده از CCD برای ثبت تصویر، بیشتر از دوربینهای فیلمی، مستعد وقوع این پدیده هستند. به این دلیل که سطح CCD نسبت به سطح فیلم، خیلی مسطح تر و صیقلی تر بوده وبیشتر از فیلم قابلیت بازتابندگی دارد.
راه حل:
برای رفع این مشکل، بهتر است زاویه لنز را برای عکسبرداری تغییر دهید. همچنین اگر این مشکل ناشی از نور آفتاب بود، در صورت امکان از هود ( سایه بان لنز) استفاده کنید یا برای جلوگیری از ورود نور اضافی به داخل لنز، به وسیله دست،‌ برای آن سایه بان بسازید.
دوستان عزیز،‌نکات به عرض رسیده،‌ پاره ای از مسائلی هستند که با رعایت آنها، در هنگام عکاسی، می توانید زحمت وتلاش خود را در جهت گرفتن تصاویری حرفه ای و زیبا،‌ ثمر بخش نموده و با لحاط نمودن آنها، اقدام به خلق تصاویری نمایید که حتی مورد تحسین عکاسان حرفه ای قرار گیرند

منبع: دانش و کامپیوتر شماره 77


[ سه شنبه 89/4/8 ] [ 9:53 صبح ] [ جمشیدی حسین ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ محل درج علاقه مندی ها معرفی منطقه و ارائه تجارب آموزشی و فن آوری و تصاویر منطقه جرقویه و ... می باشد . ما را از نظراتتان محروم نفرمائید .
موضوعات وب
امکانات وب



بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 25
کل بازدیدها: 400220